top of page

מהי התמקדות

מהי התמקדות?

תהליך ההתמקדות הוא תהליך של מודעות עצמית תחושתית שמובילה גם לריפוי נפשי. או בהגדרתה של אן וייזר קורנל, "התמקדות היא תהליך של הקשבה מעודנת לגוף, וקבלת המסרים שהעצמי הפנימי שולח אליכם". בתרבות שלנו אנחנו רגילים להתנהל בעיקר מתוך הקשבה למוח לאינטלגנציה שלנו. תהליך ההתמקדות מציע התחברות לאינטלגנציה פנימית נוספת, אינטלגנציה של הגוף שמביאה לריפוי גופני ונפשי. יתרונה הגדול של ההתמקדות היא שהתמקדות היא מיומנות ולא טכניקת טיפול ושניתן ללמוד ולהשתמש בה גם ללא מטפל או מאמן. בעזרת התמקדות אתם לומדים לשים לב למה שאתם מרגישים, ולנהל שיחה עם התחושות שלכם מתוך קבלה וללא ביקורת.

איך התפתחה התמקדות?

גישת ההתמקדות פותחה על ידי פרופסור יוג'ין ג'נדלין ששם לב שישנם אנשים שהטיפול הפסיכולוגי מאד מצליח איתם וישנם אנשים שלא. לאחר מחקר הוא זיהה שהמטופלים שחוו הצלחה בטיפול הפסיכולוגי, היו אלו שהיתה להם מודעות מעורפלת של משהו שקורה בגוף שלהם, שתוך כדי הטיפול הם נכנסו פנימה, חשו את גופם, בררו מה קורה בו, ופעמים רבות גילו משהו חדש. יוג'ין ג'נדלין היה נחוש למצוא דרך ללמד את המיומנות החשובה הזו לריפוי, וקרא לה התמקדות. חשוב להבין, שהתמקדות היא מיומנות טבעית שנמצאת אצל אנשים מלידה. כולנו נולדנו עם היכולת הטבעית הזו להתמקד, ולדעת מה אנו חשים, להקשיב לגוף שמדבר אלינו, אבל רבים מאתנו מאבדים את היכולת הזו עם השפעות התרבות והחינוך.

מתי ניתן להשתמש בהתמקדות?

התמקדות היא מיומנות שניתן להשתמש בה למגוון תחומים ולמטרות רבות. היא לא נועדה למטרה אחת. מלכתחילה התמקדות פותחה על מנת לסייע בטיפול פסיכולוגי, ואכן מטפלים ומאמנים משלבים אותה בתהליכי טיפול. עם זאת, יופיה של התמקדות הוא שהיא שימושית מאד גם ליישום אישי ולמגוון תחומים רחב, ללא צורך בתשלום לאדם נוסף, ונעשית עם שותף פעם אתה ממקד ופעם מתמקד.

ההתמקדות שימושית בשילוב בתהליך טיפול זוגי אימון זוגי או אימון אישי. המאמן יפנה את תשומת ליבכם לגוף ולתחושות. כאשר תהליך אימון רגיל "נתקע", התובנות מאד ברורות לכם אבל משהו עדיין לא זז, תהליך התמקדות יכול לשחרר משהו תקוע.

התמקדות ומערכות יחסים ההתמקדות בתחושות הגוף מסייעת להתמודד עם רגשות סוערים. לרגשות ותחושות סוערים יש תפקיד. בדרך כלל כשאנחנו נתקלים ברגשות סוערים אנחנו נוטים או להדחיק אותם או להסחף בהם ולהזדהות איתם. ההתמקדות מאפשרת להיות עם הרגשות הסוערים, להקשיב למסר שלהם, מבלי שהרגשות יטלטלו אותנו, כך ניתן להקשיב למסר של הרגשות והתחושות בגוף, לווסת רגשות סוערים ולא לפגוע באנשים אחרים מתוך רגש עוצמתי שהשתלט עלינו.

ההתמקדות שימושית מאד במערכות יחסים, לשיפור הזוגיות או היחסים עם הילדים או עם אנשים קרובים אחרים. כאשר אנחנו מודעים באמת למה אנחנו חשים ומרגישים, אנחנו יכולים לתקשר בצורה ישירה, אמיתית ולא פוגעת עם אנשים אחרים. בזכות ההתמקדות, אנחנו יכולים להיות הרבה יותר מודעים למה מפעיל אותנו בתוך מערכת היחסים ויכולים גם לבחור איך להגיב, במקום להתנהל מתגובות אוטמטיות רגשיות שמונעות באופן לא מודע מהצורך שלנו להמנע מרגש ומתחושה מסוימים. התמקדות ויציאה מתקיעות ההתמקדות שימושית כאשר אתם מרגישים תקועים בתחום מסוים. משהו לא זז. אתם רוצים לעשות משהו אבל אתם לא עושים, או אתם רוצים להפסיק לעשות משהו ולא מפסיקים. ההתמקדות מאפשרת לנו להיות עם כל החלקים, למשל עם החלק שרוצה להפסיק לעשן ועם החלק שמפחד מכך, ועם החלק שמבקר אותנו על אי הפסקת העישון, וכשכל הקולות מקבלים מקום מתחילה גם אפשרות לשחרור החסימה.

התמקדות חיבור לרצון וקבלת החלטות ההתמקדות שימושית כדי להבין מה אתם מרגישים, ומה אתם רוצים. בתרבות שלנו אנשים מאד מכוונים לעשות מה שחייבים, צריכים, ומה שכדאי לעשות, עד שהרבה מאד אנשים מאבדים את החיבור לעצמם. לפעמים אפילו לא ברור לאנשים מה הם רוצים או איך הם מרגישים. התמקדות והחיבור לתחושות הגוף, מחזירה את החיבור פנימה לעצמכם, לאני האמיתי שלכם, לרגשות, לרצונות, לצרכים שלכם וכתוצאה מכך גם מגבירה את היכולת שלכם לסמוך על עצמכם, את הבטחון העצמי ואת היכולת שלכם להתמודד עם מגוון נסיבות בחיים שלכם.

ההתמקדות גם תומכת בתהליכי קבלת החלטות ברורות וממוקדות. בחיי היום יום אנשים מקבלים אינספור החלטות, כשמגיעים להחלטה מהותית, קשה להכריע. אנשים שוקעים בבלבול, ספקות, מקשיבים לקולות חיצונים, מקבלים החלטה ומשנים את דעתם שוב ושוב. החיבור לגוף ולתחושות שלו, נותן כלי רב עוצמה לזיהוי הרצון האמיתי שלכם, מתוך ראיית התמונה המלאה. לקריאה נוספת: איך עובדת התמקדות. חזרה לבלוג, כלים למערכות יחסים, סרטונים, מאמרים

bottom of page