top of page

מהו כסף עבורך?

אחת השאלות שאני הכי אוהבת לשאול באימון כלכלי היא: "מהו כסף בשבילך?"

לכאורה זו שאלה מאד פשוטה.

ההגדרה המילונית הפשוטה של כסף תעלה שמדובר באמצעי חליפין שבני אדם המציאו והסכימו על ערכו על מנת לפשט את פעולות הקניה והמכירה של סחורות, עבודה או שרותים. על פי הגדרה זו כסף לכשעצמו איננו מספק תועלת ישירה לבעליו, ואנשים מעונינים בו על מנת שיוכלו להחליפו במוצרים או שרותים.

באותה רמה של חשיבה כשאנחנו מדברים על כסף אנחנו מדברים על מה לעשות איתו. איך להרוויח יותר כסף? איך להשקיע אותו בצורה יותר בטוחה וריווחית? איך לדאוג שיהיה לנו ממנו מספיק לתקופת הפנסיה? ומה נעשה איתו כשיהיה לנו הרבה כסף. יעוץ כלכלי לסוגיו השונים ניתן על מנת להדריך אותנו ברמה הזו של ניהול נכון וריווחי של כסף.

אבל האם כסף בשבילנו הוא באמת רק אמצעי חליפין? במבט מעט יותר מעמיק נגלה שלא. בעוד ההיגיון יכול לטעון שכסף הוא בסך הכל חתיכות נייר ומתכת שערכם נובע מהסכמה חברתית, מעשינו מעידים שאנחנו מקיימים מערכת יחסים הרבה יותר מורכבת של רגשות, אמונות ופרדיגמות ביחס לכסף.

יש אנשים ששומרים על ריחוק מכוון מכל מה שקשור לכסף. הם לא יודעים כמה כסף יש להם, כמה כסף הם מוציאים כל חודש ועל מה. אנשים אחרים דואגים כל הזמן, נראה להם שאם היה רק להם עוד כמה מילינים בבנק הם היו ישנים בשקט. אחרים כועסים על עוול שנעשה להם, ועל כך שקיבלו פחות כסף ממישהו אחר.

אז מה הם התפיסות המרכזיות ביחס לכסף? אחת התפיסות השכיחות ביותר של כסף היא בטחון. אנשים רבים מזהים בטחון פיננסי עם בטחון נפשי. עבורם כסף בבנק, וקביעות בעבודה המאפשרת להרוויח עוד כסף מייצגים בטחון. ללא תלות בנסיבות הכלכליות אנשים אלו חשים חרדים ביחס לכספם. ישנם אנשים המתמקדים באסון עולמי העלול לפגוע בהם, ממיתון כלכלי גלובלי ועד מתיחות במפרץ הפרסי שתזניק את מחירי הנפט, אחרים מתמקדים במשבר הרבה יותר מקומי כמו:"מה יקרה אם אאבד את עבודתי?"התנהגותם נעה מחסכנות יתר או אפילו קמצנות ועד לאובדן שינה בשל חשש מאובדן כסף.

תפיסה אחרת של כסף היא אהבה. אנשים רבים מזהים נתינת מתנות או נתינת כסף כסימן לאהבה. חלקם מרגישים שאינם אהובים על ידי הוריהם או בני/בנות זוגם כי הם לא מקבלים מהם מספיק כסף. אחרים עסוקים במתן כסף או שווה כסף לילדיהם על מנת שהם ירגישו שאוהבים אותם. בשבילם להיות הורים מספיק טובים משמעו לתת כסף או דירה לילדים.

יש אנשים הפועלים מתוך תפיסה שכסף הוא סימן לערך. עבורם הרצון להרוויח יותר בעבודה איננו נובע מדאגה לעתידם הכלכלי אלא מרצון לזכות באישור שעבודתם מוערכת, שהבוס יודע כמה הם שווים. אנשים אלו יהיו עסוקים בהשוואת השכר שלהם לשכר של העובדים סביבם ויראו במשכורת שלהם כלי לקבלה חברתית.

תפיסה נפוצה אחרת היא כסף ככוח. אנשים רבים מחזיקים באמונה ש"בעל המאה הוא בעל הדעה". מתוך תפיסה כזו יש גברים המאמינים שבהיותם המפרנסים העיקרים במשפחה זכותם לקבוע על מה מוציאים כסף, ומקביל יבחרו נשים רבות להמשיך ולעבוד ללא תלות במצב הכלכלי של משק הבית על מנת שגם להם תהיה מילה באיך מוציאים את הכסף המשפחתי.

תפיסה נוספת היא שכסף הוא מקור הרע בעולם. כסף פוגע במרקם היחסים בין אנשים, פוגע ביצירתיות, הוא מלוכלך ורצוי להתרחק ממנו. אנשים כאלו אינם מתעניינם בכסף, הם שומרים על ריחוק מכוון מכל מה שקשור לכסף. במקרים קיצונים יהיו אנשים אלו בעלי חובות ותלויים כלכלית באחרים. הם מאמינים שכדי להרוויח כסף צריך למכור את הנשמה, או שמי שמצליח עושה זאת במרמה או על ידי ניצול של אנשים.

ראינו כאן כמה דוגמאות ליחס לכסף: כסף כבטחון, אהבה, ערך, כוח, ורוע. במציאות ישנן עוד תפיסות רבות, והסיפורים האישיים שלנו מורכבים יותר ולפעמים משלבים כמה תפיסות ורגשות. זיהוי הסיפור האישי מתוך מקום של סקרנות, למידה וקבלה ללא שיפוט או אשמה משחררת את האחיזה הרגשית שיש לסיפור הזה עלינו ומאפשרת בחירות כלכליות ממקום נקי.

אז מהו כסף בשבילך? בטחון, אהבה, ערך או אולי משהו אחר לחלוטין? אם מעניין אותך לעבור מהפך במערכת היחסים שלך עם כסף, וביחסים המשפחתיים סביב כסף הינך מוזמן לקרוא עוד.

חזרה לבלוג, כלים למערכות יחסים, סרטונים, מאמרים

תיוגים:

bottom of page