top of page

נתקלים בקיר?

זה יכול להיות כל כך מתסכל, בן הזוג שלכם מסתגר ואין עם מי לדבר. היתה מחלוקת בניכם, אולי אפילו מריבה, ועכשיו אתם פוגשים התעלמות וסרוב מוחלט לדבר על מה שהיה.. מה עושים?

זה יכול להיות כל כך מתסכל שבן הזוג שלכם מסתגר ואין עם מי לדבר. היתה מחלוקת בניכם, אולי אפילו מריבה, ועכשיו אתם פוגשים התעלמות וסרוב מוחלט לדבר על מה שהיה. ואתם זקוקים לדבר ולפתור את מה שהיה.

אין עם מי לדבר- זה כמו לדבר לקיר

מה שאתם פוגשים זו דינמיקה מאד ידועה שקיימת כמעט אצל כל זוג. בזמן קונפליקט או מריבה אחד מכם מוציא הרבה אנרגיה, מדבר הרבה, צועק, מבקר, ובן הזוג שמולו מתכנס לו בשיריון שלו, נראה ממש אטום וכאלו שום דבר לא מזיז לו, וזה פשוט מחרפן. אתם מרגישים מול קיר, בא לכם לנער אותו, שלפחות יואיל בטובו להקשיב ולהתייחס למה שיש לכם לומר. ככל שהוא שותק יותר ובונה לו איזו חומה פנימית, אתם מתעצבנים יותר ויותר. לדינמיקה הזו הנדריקס קורא "דינמיקת הצב והברד", אחד מבני הזוג ממטיר על בן הזוג השני, ובן הזוג נכנס לשריון שלו, בתגובה הברד ממטיר חזק עוד יותר, והצב נכנס עוד יותר עמוק לשיריון שלו.

שוחחו על הדינמיקה הזו כשאתם שניכם רגועים ובטוב, הסבירו אחד לשני את הצורך העמוק שלכם, ומה קורה לכם כשהם נכנסים לחלק שלהם בדינימיקה המשותפת.

חשוב להבין את הצרכים והרגשות של כל אחד מכם. הברד זקוק לנוכחות רגשית ואז הוא פחות ממטיר. הצב זקוק להרגיש בטוח, בלי לחץ ובלי רגשות עוצמתיים, ואז הוא מעיז יותר לצאת מהשיריון שלו. כשהברד נתקל בהתעלמות הוא מרגיש שכל האחריות על מערכת היחסים עליו, שלבן הזוג שלו לא אכפת ממנו, שהוא מנסה לשנות את מי שהוא. כשהצב נתקל בהמטרה הוא נסוג, הוא מרגיש לחוץ, הוא מרגיש תחת מתקפה, הוא מרגיש שלא אוהבים אותו אם ככה מתנפלים עליו.

אם אתם הברד – היו יותר רגועים ומתונים בהבעה מול בן הזוג שלכם, כבדו את הצורך שלו לקחת זמן ולהרגע לפני שהוא יכול לדבר. (המחקר מראה שלוקח לפחות 20 דקות למוח להרגע) הסבירו לבן הזוג שלכם, שעל מנת שאתם תוכלו לתת לו את המרחב שלו חשוב לכם לדעת מתי הוא יהיה פנוי לשיחה, ובקשו זאת ברוגע. חשוב מאד שהצב ירגיש שליציאה שלו מהשריון אין מחיר כבד של מתקפה וסכנה.

אם אתם הצב- חשוב שתצאו יותר מהשיריון, שתקבעו זמן עם בן הזוג שלכם שבו כן תהיו פנויים רגשית, שבו כן תהיו מסוגלים לנהל שיחה. כשאתם קובעים זמן מסוים עם בן הזוג שלכם, זה מקל עליהם לתת לכם את המרחב והשקט שאתם כל כך זקוקים להם. הסבירו לבן הזוג שלכם, ללא ביקורת או שיפוט על דרך ההתבטאות שלהם, שרגשות עזים, צעקות, מובילים אתכם חזרה לשיריון שלכם.

הרעיון הוא לכבד כל אחד את סגנון ההתבטאות של השני, יחד עם יצירת הרגשה בטוחה לשניכם.

חזרה לבלוג, כלים למערכות יחסים, סרטונים, מאמרים

bottom of page