top of page

איך לבקש בקשות?

רובנו ממש לא אוהבים לבקש בקשות. ברמה מסוימת היינו רוצים שבן הזוג יבין מעצמו מה חשוב לנו. יכול להיות שברמה מסוימת אנחנו אפילו מאמינים שאם בן הזוג באמת אוהב אותנו אז הוא כבר ידע מעצמו מה אנחנו רוצים.

יש אנשים שמבחינתם הנתינה ממש לא נחשבת אם הם צריכים לבקש אותה. הנטיה הזו קשורה לכמיהה ילדותית שהצרכים שלנו ימולאו ללא מאמץ מצידנו, ולחשש מדחיה ואכזבה אם נבטא את הרצונות שלנו ונקבל סירוב.

עם זאת בקשת בקשות היא אחד המפתחות ליחסים בוגרים. זו הכרה באחריות שלכם להביע את הרצונות שלכם, ולחופש של בן הזוג להענות או לו להענות להם. זו אלטרנטיבה עדיפה על פיתוח ציפיות ובעקבותיהם כעס וטינה על אי מילוי הציפיות הללו.

אז איך כן לבקש? 10 כללים לבקשות אפקטיביות

1. בקשה ולא תלונה

רבים מאתנו מתלוננים במקום לבקש, הרבה יותר קל לנו לאמר :"אתה אף פעם לא קונה לי פרחים" או "את תמיד משאירה כלים בכיור" מאשר לבקש.

2. בקשה ולא דרישה גם כשאנחנו כבר מבקשים אנחנו עושים זאת בצורה שגוררת התנגדות או אכזבה. אנחנו אומרים שאנחנו מבקשים אבל בעצם מצפים מבן הזוג שלנו למלא את הבקשה. ולמעשה בכך הופכים את הבקשה לדרישה. זכרו לבקשה מותר לאמר לא!

3. התייחסו להסכמה של בן הזוג כמתנה אם בן הזוג אכן מראה רצון טוב ומביע נכונות למלא את הבקשה אנחנו הרבה פעמים רואים בכך הבטחה, ובמקום לפרגן לו על הרצון הטוב אנחנו בעיקר מתלוננים בפעמים בהם הבקשה לא מולאה, ובכך הופכים את המתנה שבן הזוג היה מוכן לתת לנו למקור נוסף למתח ומריבות. פרגנו לבן הזוג שלכם על המתנה שהוא נותן לכם, על הפעמים בהם הוא כן מילא את הבקשה.

אל תתלוננו או תבקרו את בן הזוג בפעמים בהם בן הזוג לא מילא את הבקשה. בן הזוג אנושי- זה יכול לקרות גם לו. ובכלל ממתי מתלוננים כשלא מקבלים מתנה??

4. שתפו את בן הזוג בצורך או ברצון שלכם, והציעו כמה בקשות אפשריות. אני ממליצה על שלוש אפשרויות. תנו לבן הזוג לבחור איזו מתוכן אם בכלל הוא ירצה למלא.

5. בקשו בקשה חיובית במקום "אל תתעלמי ממני כשאני חוזר הביתה" "בבקשה תקדישי לי חצי שעה לשיחה פעמיים בשבוע בחודש הקרוב"

את חמשת הכללים הבאים קל לזכור אלו ראשי התיבות של המילה SMART באנגלית. כלומר בקשו בקשות חכמות.

S= Specific M= Measurable A= Attainable R= Relevant T=Timed

הפירוט והתרגום לעברית פה בהמשך:

6. תהיו ספציפיים לגבי מה שאתם רוצים. אנחנו נוטים לבקש בקשות אמורפיות, כמו תאהבי אותי יותר, תתענייני בי, תעזור לי בבית או עם הילדים. כל אחד מאתנו מפרש עזרה או אהבה בדרך היחודית לו. אם אתם באמת רוצים להרגיש יותר אהובים, עזרו לבן הזוג, ספרו לו מה בדיוק הייתם רוצים. לדוגמא: במקום: "בבקשה תראה לי אהבה?" "בבקשה, תקנה לי פרחים"

7. מדיד. בקשו בקשה מדידה. "בבקשה תקנה לי פרחים" זו אומנם בקשה ספציפית, אבל בן הזוג לא לגמרי יודע מה ישמח אותכם, פעם בשבוע? פעמיים? לכבוד ארוע מיוחד? ולכן מומלץ לבקש: "בבקשה תקנה לי פרחים ביום שישי"

8. אפשרי ליישום, אם אתם יודעים שלבן הזוג שלכם ממש קשה לחשוב על מתנה מקורית ויוצאת דופן, בקשו משהו שבן הזוג יכול לעמוד בו.

9. בקשו בקשה רלוונטית, שאתם יודעים שתשמח אותכם

10. הגבילו את הבקשה לזמן מסוים. כשבקשה היא אינסופית היא נראית מפחידה ומאיימת. התחילו עם בקשות לזמן מסוים - מי יודע אולי בחלוף הזמן הזה בן הזוג ימשיך בנתינה הזו גם ללא הבקשה?? לדוגמא: "בבקשה תקנה לי פרחים ביום שישי, בחודש הקרוב"

וזכרו - העיקר הוא הרצון הטוב והכוונה. בן הזוג איננו ספק הרצונות שלכם ולא חייב למלא את הבקשות שלכם. וכמו כל כלי חדש, בהתחלה זה מרגיש מלאכותי, ועולה ההתנגדות הטבעית לבקש, אבל כמו עם התרגול תשתפרו ותהנו מכך.

חזרה לבלוג, כלים למערכות יחסים, סרטונים, מאמרים

bottom of page