top of page

אימון זוגי, טיפול זוגי, ייעוץ זוגי - מה מיחד אימון זוגי?

מתמודדים עם קונפליקטים ומתחים בזוגיות?

מחפשים אימון או טיפול זוגי ולא יודעים איך לבחור מטפל זוגי או מאמן זוגי?

התחלתם לחפש עזרה לזוגיות שלכם, ונתקלתם בשפע של ביטויים: "אימון זוגי", "טיפול זוגי", ייעוץ זוגי", ולפעמים מרוב שפע של ביטויים נוצר בלבול, ואתם לא בטוחים למה אתם זקוקים. במאמר הזה אני אתייחס למאפיינים היחודיים של אימון זוגי, על מנת שתוכלו לבחור האם אימון זוגי הוא משהו שמתאים לכם או שאתם מעדיפים דווקא לגשת לטיפול זוגי.

מוקדי העבודה באימון זוגי

אימון זוגי מתמקד בארבעה תחומים

זיהוי ויציאה מדינמיקה מזיקה בתוך מערכת היחסים

חיזוק החברות, הקרבה והאהבה

כלים לתקשורת בונה ומקרבת

כלים להתמודדות עם קונפליקטים.

נקודת המוצא של האימון הזוגי

המאמן או המאמנת תומכים בזוג ומעצימים את הזוג על מנת שהם יעשו תהליך משותף. בני הזוג הם חלק פעיל מהתהליך האימוני, הם לא מטופלים פאסיביים. למעשה המאמן הזוגי מהווה מורה דרך, מלווה, שומר על המרחב, ועוזר לזוג עצמו להתקרב מחדש. המאמן הזוגי לא מאבחן ומנתח את בני הזוג, הוא שותף ומנחה בתהליך לימוד, חיבור וריפוי. אימון זוגי יוצא מתוך נקודת הנחה שכל בני האדם במהותם הם חומלים, אוהבים וזקוקים לקשר אנושי כדי לצמוח ולהתפתח. רוב הזוגות לא למדו להיות בזוגיות בריאה, ובהעדר ידע וכלים רוב הזוגות משכפלים את המודל הזוגי שהם מכירים מהבית, שהוא לא בהכרח המודל שמיטיב עם הקשר. אפשר וכדאי ללמוד, לפתח כלים ומיומנות של יחסים קרובים ובריאים. אימון זוגי נקרא כך בשל דימיונו לאימון הפיזי של השרירים. כאשר אנחנו רוצים למתוח או לחזק שרירים בגוף הפיזי, יכול להיות שבתחילת התהליך נעזר במאמן שיתמוך בנו, יחזק את המוטיבציה, וילמד אותנו להתאמן באופן אפקטיבי. לאורך זמן התמדה וחזרה יומיומית יאפשרו לנו לפתח ולמתוח את השרירים. גם בתהליך האימון הזוגי, המאמן הזוגי נוכח כמורה דרך, כמלווה, כמחזק מוטיבציה, כאשר המטרה של האימון הזוגי היא שבסופו של תהליך תמשיכו כזוג ביחד לאורך הזוגיות שלכם לחזק את שרירי מערכת היחסים. מטרת האימון הזוגי היא שבסופו תצאו ביחד למסע הזוגיות, למסע המשותף עם כלים וציוד מתאים.

תהליך האימון הזוגי

תהליך האימון הזוגי הוא קצר וממוקד יחסית. הוא מתחיל בזיהוי הדינמיקה המזיקה, ומלמד אתכם כבני זוג לזהות את האחריות של כל אחד מכם לדינימיקה הזוגית. האימון הזוגי מלמד אתכם כלים אפקטיבים לטיהור מתחים, לניקוי המרחב והאווירה הזוגית, ולהתחברות מלב אל לב. לאחר זיהוי הדינמיקה המזיקה והתגובות האוטומטיות של כל אחד מכם, האימון הזוגי מתמקד בחיזוק החיובי בתוך הזוגיות. האימון הזוגי נותן לכם כלים להעצמת החיבור והקרבה. אחד הדגשים המרכזים באימון הזוגי הוא לימוד תקשורת מלב אל לב. תקשורת שבה כל אחד מבני הזוג יכול להביא את עצמו במלואו, וכל אחד מבני הזוג לומד להיות נוכח באופן מלא לבן הזוג השני. כך שכל אחד מכם יכול לדבר באופן מלא ופתוח על הרצונות שלו ועל מה שכואב לו. מרכיב חשוב מאד באימון הזוגי זו התמודדות עם הקונפליקטים החוזרים ונשנים בזוגיות. לכל זוג ישנם קונפליקטים, ולכל זוג ישנם קונפליקטים שמרגישים בלתי פתירים וחוזרים על עצמם שוב ושוב. האימון הזוגי נותן לכם כלים להתמודד ביחד עם הקונפליקטים הללו, ואפילו מלמד אתכם איך דווקא מתוך הקונפליקטים הללו כל אחד מבני הזוג יכול לצמוח . שיטת העבודה מאד מובנה ובהירה עם התאמה אישית לקצב ולמצב של כל זוג. המאמן הזוגי נמצא שם כדי להוות מסגרת תומכת, ללמד, להנחות, ולשמור על בני הזוג מגלישה לתגובות אוטומטיות.

למי אימון זוגי לא מתאים?

אימון זוגי איננו מתאים לכל זוג. אימון זוגי דורש נכונות של בני הזוג לקחת אחריות למערכת היחסים שלהם, להתבונן בחלק שלהם ובתרומה שלהם לדינימקה הזוגית ולהיות מוכנים לפעול לשינוי דפוסי המחשבה, התגובות הרגשיות וההתנהגויות הפוגעות בקשר. האימון אפקטיבי כאשר שני בני הזוג מוכנים לעשות דרך. מי שמצפה שהמאמן "יטפל" בבעיה של בן הזוג שלו או יתקן את בן הזוג שלו לא ירוויח מתהליך האימון הזוגי. כמו כן, במקרים של בעיות אלימות, של התמכרויות ושל טיפול תרופתי, רצוי לפנות לטיפול זוגי. המונח "טיפול זוגי" מתייחס ספציפית לפסיכולוגים, עובדים סוציאלים, ופסיכיאטרים.

חזרה לבלוג, כלים למערכות יחסים, סרטונים, מאמרים

bottom of page