top of page

איך אימון זוגי עובד?

מתמודדים עם קונפליקטים וצריכים ייעוץ זוגי או טיפול זוגי ולא מבינים איך התהליך עובד?

מחפשים טיפול זוגי ממוקד ואיכותי בעלות הגיונית?

חושבים על טיפול זוגי וחוששים?

קיימים חששות רבים בנוגע לטיפול או לאימון זוגי. במאמר הזה אני אסביר את מטרות האימון או הטיפול הזוגי למי מתאים אימון זוגי או טיפול זוגי, איך תהליך האימון הזוגי עובד, ומתי כדאי להגיע לאימון זוגי. במאמר נפרד התייחסתי למיתוסים וחששות נפוצים לגבי אימון זוגי וטיפול זוגי. ניתן גם לקרוא לגבי המאפיינים המיוחדים של אימון זוגי לעומת טיפול זוגי.

מטרות האימון הזוגי

לאימון הזוגי מספר מטרות. המטרה הראשונה היא לקחת אחריות לאווירה ולדינמיקה הזוגית. במקרה מתח ומאבקי כוח או לחילופין ריחוק וניכור להחזיר את הקרבה, החברות, האמון והבטחון לקשר הזוגי. לצאת ממעגל הקסמים הזה שבו כל דבר קטן מוביל לפיצוץ גדול בקשר. לצאת ממעגל הבדידות והריחוק, שבו כל אחד מבני הזוג חי חיים מקבילים, כל אחד בעיניניו ומרגיש כל כך לבד. המטרה השניה של האימון הזוגי, ליצור קרבה זוגית. לרענן את הזוגיות ולהתחבר מחדש. אצל הרבה זוגות עומס הקריירה, הילדים והטיפול בבית, השגרה והיום יום יוצרים ריחוק, והאינטימיות והקרבה הרגשית נוכחים לעיתים רחוקות בקשר או כבר נעלמו ממנו. חשוב להחזיר את הקרבה, החברות והאינטימיות לקשר. המטרה השלישית של האימון הזוגי היא לתת כלים לתקשורת בונה ומקרבת. כך שגם זוג שמערכת היחסים שלו קרובה, אבל חווה עליות ומורדות בקשר, או זוג שסך הכל מסתדר, אבל נמנע מלגעת בנושאים מסוימים ומטאטא אותם מתחת לשטיח, שגם הוא ימצא את הדרך ליצור אווירה זוגית שבה ניתן לדבר על קשיים, הבדלים ברצונות וברגשות בצורה בונה.

למי מתאים אימון זוגי

ישנה טעות נפוצה והיא שלאימון זוגי או טיפול זוגי מגיעים על סף פרידה או בזמן משבר חמור. בעיני זה בדיוק ההבדל בין רפואה מונעת לרפואת חירום. אפשר להגיע לטיפול זוגי כשאתם כבר על סף גירושין, ויש כל כך הרבה טינה, כעס ריחוק ובדידות בקשר. אפשר להגיע לאימון זוגי, גם ממקום בונה, וכדרך לשמירה על איכות הקשר עם הסימנים הראשונים לבעיות. אימון זוגי אפילו מתאים לזוגות מאושרים או לזוגות בתחילת הדרך שלהם שרוצים לקבל כלים להתמודד עם הרגעים הקשים והקונפליקטים שעולים בזוגיות. אימון זוגי יכול גם להתאים בהתמודדות עם קושי ספציפי נקודתי, מחלוקת לגבי מקום מגורים, קשיים עם הילד, משבר מסוים שאחד מבני הזוג עובר. לפעמים אימון זוגי מתאים לאחר שינוי משמעותי במשפחה. אפילו שינוי משמח כמו לידת ילד יכול ליצור ריחוק, ואימון זוגי עוזר בחיבור מחדש אחרי החוויה המטלטלת ובמבנה החדש של המשפחה. אימון זוגי, למעשה, מתאים לכל מי שהזוגיות שלו חשובה לו, ומוכן לשים אותה במרכז. לזוגות שמבינים שהזוגיות נותנת כוח ואנרגיה להתמודד עם אתגרי החיים, הקריירה, וגם מאפשרת צמיחה אישית. אימון זוגי מתאים למי שהבריאות הנפשית של הילדים שלו חשובה לו, והוא מבין שאיכות החיים והבריאות הנפשית של הילדים שלו תלויה באיכות הזוגיות, כי הילדים חווים את המתח שזוגיות במשבר וקונפליקטים בזוגיות מביאים איתם. אימון זוגי מתאים לזוגות שרוצים ללמוד איך לטפח ולהעצים את הזוגיות, לזוגות שרוצים ללמוד איך לצמוח מתוך הקשיים, הטבעיים שהם חלק מהזוגיות. אימון זוגי מתאים לזוגות שרוצים לצאת מהעליות והירידות בזוגיות, לזוגות שרוצים לצאת ממעגל מאבקי הכוח.

איך עובד האימון הזוגי?

האימון הזוגי מלמד זוגות כלים לזוגיות בריאה, ועוזר לכל אחד מבני הזוג לזהות את הדפוסים שהגיעו איתם מהבית לזוגיות, ולתרגל דפוסים בונים בזוגיות. האימון הזוגי מתמקד במספר מיומניות. המיומנות הראשונה של אימון זוגי היא אחריות אישית לאווירה הזוגית. כל אחד מבני הזוג ילמד לזהות את התרומה שלו לדינימיקה הזוגית, ולומד לנהל את עצמו ואת התגובות שלו. המיומנות השניה היא התקשורת הזוגית. באימון הזוגי נלמד איך לאפשר לכל אחד מבני הזוג להביא לידי ביטוי את הרצונות שלו ואת הרגשות שלו בדרך שהיא בונה במקום בדרך של ביקורת והאשמות. המיומנות השלישית שנלמד באימון זוגי, היא איך להעצים את החיובי שקיים בתוך הקשר, את השיתוף, החברות והקרבה. המיומנות הרביעית של אימון זוגי, זה איך להתמודד עם קונפליקטים, הבדלים ברצונות ובדעות. התהליך עצמו בנוי מיום מרוכז אחד שבו ניצור את התשתית להתהליך, ולאחריו מספר פגישות בנות שעתיים על פי הצורך הספציפי של הזוג, וכולל לעיתים, גם מפגשים נפרדים עם כל אחד מבני הזוג.

כמה זמן האימון הזוגי יקח?

אף מטפל זוגי או מאמן זוגי לא יכול לענות בוודאות כמה פגישות האימון הזוגי יקח. אורך התהליך, תלוי במצב בו הזוג מגיע לאימון הזוגי, וביכולת והנכונות לעשות דרך. זוג שמגיע עם קושי נקודתי, זוג שמגיע ללמוד כלים ומיומנויות, או זוג שמגיע ליצור קרבה והתחדשות בזוגיות יכול להגיע למספר מפגשים בודדים, ליום אימון זוגי או לסדנת זוגיות. זוג שמגיע עם דינימיקה מאד עכורה או עם ריחוק גדול מאד, יזדקק למספר פגישות רב יותר. גם בתהליך כזה השאיפה תהיה לתהליך קצר וממוקד יחסית, ללמד כלים, לתמוך ביציאה מדינמיקה פוגענית, ולאפשר לזוג להמשיך ולתרגל בחיי היום יום, עם מפגשי חיזוק בעת הצורך.

מתי כדאי להגיע לאימון זוגי?

אחת הטעויות המרכזיות שזוגות עושים היא שהם מגיעים לטיפול זוגי כשכבר יש כל כך הרבה טינה, כעס, וריחוק במערכת היחסים.המחקר מראה שזוגות מגיעים לטיפול זוגי בממוצע 6-7 שנים אחרי שהמאבקים התחילו והאווירה הזוגית נעכרה. חשוב לדעת שכל זוג מתמודד עם קונפליקטים ועם קשיים. זה נורמלי לחלוטין. בדרך כלל שנה וחצי עד שניים מתחילת הקשר מתחילים לצוף הקשיים, ורוב הזוגות למדו דפוסי זוגיות מזיקים מהבית. להיות בזוגיות בריאה, תומכת ומצמיחה זה דבר שכדאי ללמוד. אני ממליצה להגיע לאימון זוגי עם הסימנים הראשונים לקשיים, לקונפליקטים שיוצרים ריחוק, או לנושאים ורגשות שאי אפשר לגעת בהם. כדאי להגיע לאימון זוגי גם כשיש קושי אחד מהותי שחוזר על עצמו. אני אפילו ממליצה על אימון זוגי או סדנת זוגיות בתחילת מערכת היחסים כדי לקבל כלים ליצירת זוגיות בריאה. עדיף לא לחכות. ככל שמקדימים להגיע לטיפול או לאימון זוגי יותר קל להתמודד עם הקשיים, לפני שנוצרת דינמיקה פוגענית, או דפוסי התנהלות שקשה לצאת מהם. ככל שמקדימים להגיע לאימון זוגי, התהליך קצר יותר ואפקטיבי יותר.

חזרה לבלוג, כלים למערכות יחסים, סרטונים, מאמרים

bottom of page