top of page

זוגיות בריאה

האם התודעה שלנו יכולה להשפיע על הבריאות שלנו? האם יתכן שזוגיות טובה לא רק תורמת לשמחת החיים שלנו ושל הילדים שלנו אלא ממש משפיעה על הבריאות שלנו?

לפני כמה חודשים ראיתי סרט מצוין "The Connection" על הקשר בין הגוף לנפש. הסרט נוצר והופק על ידי שנון ג'ונס (הרווי). שנון היתה עיתונאית מצליחה, שבגיל 24 כבר נשלחה למשימות עיתונאיות חשובות מסביב לעולם. העבודה היתה לחוצה ואינטנסיבית והיתה כרוכה בריחוק פיזי ממשפחתה והחברים הקרובים לה. לפני עשר שנים התגלו אצלה הסימנים הראשונים למחלה אוטואימונית, שבה מערכת החיסון שלה תקפה את הגוף.

המסע שלה לריפוי הוא מסע חובק עולם, במהלכו היא נפגשה עם מומחים לגוף ונפש ועם אנשים שנרפאו בצורה מעוררת השראה. את התוצאות היא מציגה בסרט, שכולל את המחקר הרפואי המדעי העדכני ביותר על הקשר בין גוף לנפש.

כבר הרבה זמן אני מכירה מניסיון אישי שלי את האפקט החיובי של רוגע, ומדיטציה, ומאד התרגשתי לראות ולשמוע עדיוית מדעיות מבוססות על היכולת שלנו לרפא את עצמנו בכוח האמונה, המדיטציה, הספורט והתזונה.

מה שמאד מעניין הוא שהמודל המרכזי המוזכר בסרט המסביר את האפקט של התודעה על הגוף, קשור להשפעה של לחץ ורגשות שלילים על הבלאי של הגוף ומערכותיו.

זהו בדיוק המנגנון המרכזי המוצע להסבר ההשפעה של זוגיות טובה על הבריאות שלנו.

האוהבים אהבה עמוקה אינם מזדקנים לעולם; אולי הם ימותו מזיקנה אבל הם ימותו צעירים" סר ארתור וינג פיינרו

"האוהבים אהבה עמוקה אינם מזדקנים לעולם; אולי הם ימותו מזיקנה אבל הם ימותו צעירים" סר ארתור וינג פיינרו


בעשורים האחרונים נעשה מחקר מקיף על ההשפעה של טיב מערכת היחסים הזוגית על הבריאות של הזוגות. המחקרים התייחסו לשפע של מדדים, מתוצאות בריאותיות כמו אישפוזים בבתי חולים והסיכוי להתקף לב, למדדים פיזיולוגיים וביוכימיים כמו רמות הורמוני הלחץ בדם, לחץ הדם, ונוכחות תאים לבנים במערכת החיסון, ורמות הכולסטרול בדם. למשל, על פי מחקר של Lois Verbrugge and James House לזוג החי בנישואים גרועים יש 35% יותר סיכוי לחלות מזוג בנישואים טובים. בני זוג בנישואים גרועים מתים בממוצע 4 שנים מוקדם יותר.התוצאות העקביות של המחקרים הם שגם אם לוקחים בחשבון את ההשפעה ההפוכה לפיה בעיות בריאות עלולות לעורר קשיים בזוגיות, עדיין להיות בזוגיות טובה זה טוב לבריאות.

המנגנון דרכו מתרחשת ההשפעה איננו מוכח לחלוטין לחוקרים. השערה מרכזית אחת, שמתאימה לגישה בסרט, היא שזוגות בנישואים לא טובים סובלים מהתעוררות רגשית שלילית לעיתים קרובות יותר, ובעקבות כך מהאפקט הפיזי השלילי של לחץ, שמוביל לבלאי של הגוף והנפש. בין השאר נמצא שזוגות ביחסים לא טובים סובלים בממוצע יותר מלחץ דם גבוה, מנוכחות גבוהה של הורמוני לחץ, ומאפקטים פסיכולוגים שלילים כמו חרדה ודיכאון. מחקרים של ג'ון גוטמן, חוקר הזוגיות הידוע, הראו שנישואים טובים גם קשורים לתפקוד טוב יותר של מערכת החיסון. השערה שניה היא שנישואים טובים מעודדים פעילות תומכת בריאות כמו אכילה בריאה ופעילות גופנית, אם על ידי דוגמא אישית, ואם על ידי עידוד ותמיכה של בן הזוג. בן הזוג למעשה מהווה מסגרת מחייבת ומוטיבציה לשמירה על הבריאות.


להתחלת השמירה על הכושר הזוגי, אתם מוזמנים לקבל טיפים קלים ופשוטים לישום בדף הכלים שלי לזוגות.


למי שמעוניין במחקר מקיף בתחום מומלץ לקרוא את:


Marital quality and health: A meta-analytic review

Theodore F. Robles, Richard B. Slatcher, Joseph M. Trombello, and Meghan M. McGinn

ולמי שמעוניין להרחיב את הידע על הקשר בין גוף לנפש מוזמן לקרוא את הבלוג של יוצרת הסרט שנון



bottom of page