top of page

מה כל כך מפחיד באימון או טיפול זוגי?

מה כל כך מפחיד באימון או טיפול זוגי?

חושבים על טיפול זוגי וחוששים?

קיימים הרבה חששות ומיתוסים שמונעים מאנשים להגיע לטיפול זוגי או לאימון זוגי, ולכן למרות שבהרבה מקרים זוג יכול להעזר בייעוץ זוגי, בכלים להתמודדות עם קונפליקטים, ובאיש מקצוע שיעזור להם לזהות ולהתגבר על דינימיקה מזיקה הם עדין נמנעים מלגשת לטיפול זוגי או ליעוץ זוגי. אחד החששות המרכזיים של אנשים הוא שעצם הטיפול הזוגי או

האימון הזוגי עלול להעלות ולהציף קשיים ובעיות שעדיף לא לדבר עליהם.

חשש שני קשור לתפיסת העולם שאם אנחנו כבר מגיעים לטיפול זוגי או לאימון זוגי כנראה שמשהו לא בסדר אצלנו. איך זה שלכל הזוגות שאנחנו רואים מבחוץ אין קשיים ורק אצלנו משהו לא עובד?

חשש שלישי קשור לעלות המתמשכת ולתהליך הארוך, והרבה זוגות חוששים שהטיפול הזוגי או האימון הזוגי ימשכו עוד ועוד לעולם לא יסתיימו. זוגות רבים מחפשים טיפול זוגי קצר וממוקד בעלות סבירה והגיונית. דאגה נוספת שעולה אצל זוגות היא מה לעשות כאשר רק אחד מהם מרגיש שיש צורך בטיפול זוגי. במאמר הזה אתייחס למיתוסים ולחששות הנפוצים ביחס לטיפול זוגי ולאימון זוגי. מי שרוצה להבין יותר למי מתאים אימון זוגי או טיפול זוגי, איך תהליך האימון הזוגי עובד, ומתי כדאי להגיע לאימון זוגי, מוזמן לקרוא גם את המאמר: "איך אימון זוגי עובד?" במאמר הזה אני משתמשת לחילופין בבטוי "אימון זוגי" או "טיפול זוגי". ניתן לקרוא עוד לגבי המאפיינים המיוחדים של אימון זוגי לעומת טיפול זוגי.

המיתוס הראשון: הטיפול הזוגי או האימון הזוגי עלולים להציף

קשיים ובכך להרע את המצב

אימון זוגי או טיפול זוגי אכן גם מציף את הקשיים והקונפליקטים בין בני זוג, אבל מטרתו המרכזית היא לחזק את החברות, החיבור, הערכה ההדדית והקשר בין בני הזוג. באימון הזוגי נתחיל מנקודות החיבור, ומחיזוק והעצמת החיובי הקיים בקשר. כמובן שבאימון הזוגי נטפל גם בנקודות המחלוקת והכאב בתוך הזוגיות. מטרת הטיפול בקונפליקטים היא כפולה. ראשית, ללמוד איך להתמודד עם קשיים, מתח וחילוקי דעות בתוך הזוגיות, כי, למעשה, לא ניתן לקיים מערכת יחסים ללא מחלוקות או קונפליקטים. חשוב ללמוד ליצר בזוגיות שיחה פתוחה ואפשרות ביטוי בצורה בונה גם על נושאים טעונים. שנית, מטרת האימון הזוגי היא לטהר את האווירה הזוגית, לעבור מדינמיקה של ריחוק והסתרה, או המנעות משיח, או לחילופין, דינמיקה של מאבקי כוח והתפרצויות, לאווירה קרובה ותומכת שבטוח להעלות בה רצונות שונים, חלומות שונים ודעות ורגשות שונים, ולכל אחד מבני הזוג יש מקום.

המיתוס השני- משהו אצלנו לא בסדר אם אנחנו פונים לטיפול זוגי או לאימון זוגי

חשוב לדעת שכל זוג מתמודד עם קונפליקטים ועם קשיים. זה נורמלי וטבעי לחלוטין. רוב הזוגות לומדים איך להיות בזוגיות מהזוגיות של ההורים שלהם. הרבה פעמים דפוסי התקשורת, ההתמודדות עם מחלוקות, יצירת אינטימיות, והבעת רגשות הם דפוסים שפוגעים בקשר, או לפחות דפוסים שונים מאד מהדפוסים של בן הזוג. להיות בזוגיות בריאה, תומכת ומצמיחה זה דבר שכדאי ללמוד, וזו אחת מהמטרות המרכזיות של אימון זוגי. מי שבוחר להגיע לאימון זוגי או לטיפול זוגי בוחר לקחת אחריות על מערכת היחסים, ללמוד כלים לתקשורת, ללמוד להיות בדינמיקה בונה, למען האושר שלו, ושל הילדים.

מיתוס שלישי – אימון זוגי או טיפול זוגי זה תהליך שמתחילים בו והוא לא מסתיים לעולם

אימון זוגי הוא אכן תהליך. הצפייה לזבנג וגמרנו היא ציפיה לא ראלית. אני אוהבת לדמות את האימון הזוגי למתיחת שרירים. אם רוצים לשפר את שרירי הזוגיות שלכם, זה אכן לוקח זמן, ויותר מזה, אני מאמינה שמדובר על אורח חיים. זוגיות בריאה דורשת השקעה והתמדה, ממש כמו שרכב תקין או גוף בריא דורשים טיפולים סדירים ותחזוקה. עם זאת, למרות שההשקעה בזוגיות וטיפוח מערכת היחסים הם משהו לחיים, ישנם כלים ספציפיים שאפשר ללמוד בתהליך קצר וממוקד יחסית. באימון זוגי ניתן ללמוד כלים ליצירת קרבה ואינטימיות, דרכים לביטוי רגשות ולהכלה שלהם, ולניהול תקשורת בונה. את הכלים הללו ניתן ללמוד באימון זוגי או בסדנת זוגיות ולהמשיך לתרגל ביחד כזוג. הרעיון הוא ליצור שינוי עמוק בדפוסי הזוגיות, מתוך לימוד ותרגול בחיים, כך שביום יום תמשיכו ותתנהלו בדרך שבה למדתם באימון הזוגי. אני ארחיב על כך יותר כשאני אסביר איך אימון זוגי עובד.

מיתוס רביעי – האימון הזוגי או הטיפול הזוגי הוא רק בשביל אחד מבני הזוג

הרבה פעמים אחד מבני הזוג דורש להגיע לטיפול זוגי, ובן הזוג מרגיש שהוא עושה טובה, ובעצם מי שזקוק לטיפול זה רק השני. אבל אם אחד מבני הזוג מרגיש לבד, מרגיש לא מובן או לא מוערך בקשר הזוגי, זה משהו שמשפיע על שניכם, גם אם לאחד מכם יש מנגנון התמודדות שונה, ולכן הוא אולי סובל פחות בתוך הזוגיות.

במקרה שאחד מבני הזוג מסרב בתוקף להגיע לאימון זוגי או לטיפול זוגי ניתן להתחיל את התהליך עם אחד מבני הזוג. מכיוון שמדובר על דינמיקה משותפת שינוי אצל אחד מבני הזוג ישפיע על הדינימיקה הזוגית ועל בן הזוג השני.

חשוב לציין, שגם אם אחד מבני הזוג משוכנע שהבעיה היא אצל בן הזוג שלו, אם בכל אופן הוא מוכן להגיע לתהליך, ולהיות שותף מלא, אז עצם התמיכה והנוכחות שלו בתהליך האימון הזוגי יתרמו לבן הזוג ולתהליך.

חזרה לבלוג, כלים למערכות יחסים, סרטונים, מאמרים


bottom of page